[rzooff warsztaty] BLUES 1 - ZAGRYWKI 1 - opracował - Maciej Nowak - rzooff@4me.pl

Wszystkie zagrywki zapisane są w nutach w uproszczonej formie, a pod spodem w tabulaturze z uwzględnieniem proponowanej artykulacji. Warto poświęcić trochę czasu na dokładne rozgryzienie rytmiki, aby umieć zagrać wszystko tak, jak jest to zapisane, a nie tylko podobnie...
Poza zabiegami artykulacyjnymi zaznaczonymi w tabulaturze, warto zwrócić uwagę także na sprawy akcentowania.
 

wstęp

 
Przedstawione przykłady są pomyślane jako dłuższa całość, a nie typowy pojedynczy "pattern". Chodziło mi o to, by nie tylko przedstawić gotowe zagrywki, ale dać jednocześnie przykład co dalej, czyli jak zagrać ich rozwinięcie, czy też coś w rodzaju "odpowiedzi". Oczywiście, ucząc się tych przykładów, możecie je sobie dla ułatwienia podzielić na poszczególnie części.
 
Przy odczytywaniu wysokości nut trzeba pamiętać o uwzględnieniu działania znaków przykluczowych. Tutaj mamy tonację A-dur i 3 krzyżyki przy kluczu. Oznacza to tyle, że wszystkie dźwięki F, C i G należy odczytywać odpowiednio jako F#, C# i G# chyba, że przed daną nutą pojawi się kasownik (działający tylko do końca taktu).

W przypadku rytmu też musicie uważać, gdyż mamy tu do czynienia ze swingiem ósemkowym, a więc wszystkie ósemki należy zagrać tak:
 
 
podkład:
Wszystkie przykłady ogrywają akord A7 - w rytmie swingowym i tempie 120 bpm.
Nie ma tu innych akordów, a to co się zmienia w podkładzie, to tylko dodawanie do podstawowego akordu składników (tutaj - kwarty i seksty wielkiej):
 
 

przykłady zagrywek

 
przykład 1:
Mamy tu dwie frazy typu "pytanie-odpowiedź". Związek między nimi jest wyczuwalny, gdyż obie kończą się dokładnie w tym samym miejscu w takcie:

 
 

* To co znajduje się przed grubą kreską to przedtakt.
 
 
 
przykład 2:
Bardzo dobrze działa wszelkiego rodzaju powtarzanie. Wystarczy zmienić końcówkę frazy, by dany motyw zaczął się rozwijać:
 
 
 
 
przykład 3:
Poniższa zagrywka opiera się na tej samej zasadzie. Przy okazji z odrobiną string skipping'u:
 
 
 
 
przykład 4:
Poniższa fraza to typ "pytanie-odpowiedź". Te dwie części zagrywki są dość odległe brzmieniowo, ale skutecznie "wiąże" je rytmika. Przede wszystkim dlatego, że obie frazy kończą się dokładnie w tym samym miejscu rytmu (na 2i).


* Tutaj rytmika jest trudniejsza, więc zwróćcie uwagę by trafiać precyzyjnie we właściwą wartość. Chodzi przede wszystkim o miejsca, gdzie trzeba wcelować w środkową nutę w trioli.
 
 
 
przykład 5:
Innym sposoben na rozwijanie frazy jest powtarzanie (przesuniętej w rytmie) zagrywki. Właśnie od takiego zabiegu zaczyna się poniższy przykład:
 
 
 
 
 
 
przykład 6:
Na koniec najdłuższy fragment rozwijający krótką pojedynczą frazę w 8-taktowy motyw:
 
 
 
 
 
 
 

 
Chcąc adaptować te frazy, bądź ich fragmenty, do całego bluesa należy uwzględnić harmonię/zmiany akordów. Przedstawione frazy nie zawsze będą pasować nawet do innych akordów w bluesie w A-dur - np. dźwięk C#, który jest tercją A7, na tle akordu D7 będzie już fałszem (wystąpi konflikt z dźwiękiem C - septymą D7). Tak więc albo trzeba całą frazę transponować do danego akordu, albo zmienić "konfliktowe" dźwięki...
 


 
pozdr, Maciek
 

<< poprzednia   - - -   następna >>