[rzooff warsztaty] IMPROWIZACJA 4 - PRZESUWANIE FRAZY - opracował - Maciej Nowak - rzooff@4me.pl

W tym odcinku pobawimy się trochę rytmem i frazą. Zobaczycie, jak bardzo zmienia się "znaczenie" dźwięków zależnie od tego, w którym miejscu zostaną one zagrane.
 

 
Do dalszych ćwiczeń użyjemy troszkę bogatszego harmonicznie podkładu:
 
Nadal poruszamy się w tonacji A-moll - po znanych już dźwiękach.
Jednak dla bardziej wnikliwych podaję akordy:
|       Am7       |      Fmaj7      |       G7       |  Bm7/5-  Bdim  |
 

przesuwanie

 
Pierwsze zadanie będzie polegało na przesuwaniu danej frazy w rytmie. Będziemy grać te same dźwięki, w tym samym podziale, ale zaczynając w różnych miejscach taktu.
 
przykład 1:
Jako bazę proponuję taką frazę:
 
* Pierwszy dźwięk wypada nam na 3i, a dalej gramy równo co ósemkę.
 
przykład 2:
Gdy zapętlimy ten motyw wyjdzie nam:
 
Fraza zagrana z podkładem zabrzmi tak:
 
* UWAGA! Przy powtarzaniu gramy tylko to, co jest między nawiasami powtórzenia - czyli drugi takt.
* Niebieskim kółkiem podkreśliłem nutę graną na "raz" - najsilniej działającą w harmonii.
 
przykład 3:
Teraz do dzieła - przesuwamy się o ósemkę. Fraza zacznie się więc dopiero na 4:
 
To samo z podkładem:
 
* Zwróćcie uwagę, że teraz fraza brzmi zupełnie inaczej. Ważne jest to, że tutaj w mocnym miejscu taktu, na "raz" (niebieskie kółko), gramy inny dźwięk - B, który (jak wiemy) inaczej działa w harmonii.
 
przykład 4:
Kolejne przesunięcie o ósemkę spowoduje, że fraza zacznie się na 4i:
 
Z podkładem:
 
* W niebieskie kółko załapie się tym razem drugi dźwięk frazy.
 
przykład 5:
I ostatni wariant - po następnym przesunięciu pierwszy dźwięk frazy gramy na "raz":
 
Z podkładem:
 
Przećwiczcie te frazy oddzielnie tak, by pewnie trafiać na daną wartość rytmiczną. Najpierw najlepiej opanować wszystko z metronomem głośno licząc sobie 1, 2, 3, 4, a dopiero potem z podkładem. Gdy już będzie wychodziło, postarajcie się zapamiętać te frazy "muzycznie" już bez liczenia - tak, by umieć je w każdej chwili zanucić...
 

 
przykład 6:
Składamy teraz przykłady od 2 do 5 "do kupy". Wyjdzie nam takie coś:
 
 
I wreszcie z podkładem:
 
* W tym przykładzie, gdy wszystko gramy kolejno po sobie, chyba najlepiej słychać, jak działa przesuwanie frazy. Z kilku prostych dźwięków można "wycisnąć" całkiem ciekawy efekt melodyczny.
* Pewnie już zauważyliście, że ten sam dźwięk grany na tle różnych akordów generuje różny efekt - tesnsion, rozwiązanie. Warto to zapamiętać i próbować wykorzystywać także w innych sytuacjach.
 

fraza nieparzysta

 
Chciałbym Wam jeszcze przedstawić właściwie to samo zagadnienie, ale widziane od innej strony.
 
przykład 7:
Bierzemy na warsztat frazę, która jest rytmicznie nieparzysta - np. 5 ósemek:
 
 
przykład 8:
Gdy zaczniemy grać ją w kółko, bez pauz, to uzyskamy efekt przesuwania się frazy:
 
 
Dobrze będzie to słychać dopiero, gdy zagramy całość z podkładem:
 

 
Warto to poćwiczyć i powymyślać sobie podobne frazy i ćwiczenia. W ten sposób bardzo prosto, skutecznie i naprawdę efektownie można budować napięcie w improwizacji!
 


 
pozdr, Maciek
 

<< poprzednia   - - -   następna >>