[rzooff warsztaty] RYTM 3 - TECHNIKI GRY - opracował - Maciej Nowak - rzooff@4me.pl

Wszystkie ćwiczenia / przykłady z poprzedniego materiału, można zagrać na wiele sposobów. Najprostszy już znacie. Teraz pora na inne.
 

rytm

 
Bierzemy na warsztat jeden ze znanych już przypadków. Jest to zdecydowanie najczęściej występujący w "przyrodzie" podział rytmiczny - prosty i skuteczny:

(G dur)
 
* Na tym rytmie będą bazowały wszystkie przykłady, które znajdziecie poniżej.
 

tłumienie strun

 
Możemy zagrać to tak, że prawa ręka cały czas uderza w struny (wszystkie ósemki), a na odpowiednie wartości lewa ręka je przyciska.
Najłatwiej będzie to poćwiczyć na bazie akordu barowego. Wystarczy tylko lekko odpuścić lewą rękę i palce leżące na strunach (cały czas ułożone w dany akord / chwyt) wszystko ładnie wytłumią.
 
W przykładach użyłem akordu:
       Gm (G moll)
 
przykład 1:
Akord dociskamy tylko na wartości 1 oraz 2i. Reszta (pauzy) to uderzenia w stłumione struny:
 
* Uderzenia w stłumione struny nazywa się martwymi nutami.
 

 
W przypadku chwytów barowych sytuacja jest stosunkowo prosta. Natomiast przy wykorzystaniu "otwartych" akordów trzeba już sobie jakoś pomóc.
 
Dobrze jest nauczyć się tłumić struny samą prawą ręką.
Polega to na tym, że gdy uderzamy kostką, jednocześnie (a właściwie minimalnie wcześniej) krawędź dłoni ląduje na strunach i je tłumi:
 
 
Można też pomóc sobie małym palcem lewej ręki - kładziemy go na strunach "za akordem" i w ten sposób tłumimy:
 
 
* Tłumienie strun to szeroki temat, pozwalający na granie bardzo ciekawych rzeczy w stylistyce około-funkowej, co też postaram się opisać później w oddzielnym materiale :)
 

martwe nuty

 
Zacznijmy od posłuchania rytmu granego na perkusji:
 
Nie wnikając w szczegóły, zdecydowanie najgłośniejszym elementem tego rytmu jest werbel, który pojawia się dokładnie na wartości 2, 4. Są to tzw. słabe części taktu. To przede wszystkim ich wzmocnienie (zaakcentowanie) daje efekt "napędu"...
Możemy to spostrzeżenie z powodzeniem wykorzystać w grze na gitarze.
 
Użyjemy do tego poznanych wcześniej martwych nut. Na pięciolinii oznacza się je jako "x" (z odpowiednim ogonkiem rytmicznym - tak jak inne nuty).
Nie będziemy jednak grać ich, wypełniając wszystkie puste miejsca. Zamiast tego skupimy się tylko na wartościach 2, 4:
 
przykład 2:
Jeśli teraz nałożymy to na rytm omawiany wcześniej - 1, 2i:
 
To samo z narysowanym kierunkiem ruchów ręki:
 
* Zwróćcie przy tym uwagę na dynamikę gry. Naturalny odruch jest taki, że mocno (głośno) gra się akord, a martwe nuty lekko (cicho). Natomiast, żeby efekt był lepszy, trzeba te proporcje zamienić - stosunkowo cicho grajcie akord, a wyraźnie zaakcentujcie martwe nuty na 2, 4.
* Właśnie w ten sposób grane jest całe mnóstwo utworów rockowych ;)
 

riff

 
Ale granie rytmiczne to przecież nie tylko akordy.
Machanie ręką zamienić można na kostkowanie naprzemienne (analogicznie pełne wartości gramy z góry, a "i" z dołu), a przedstawione ćwiczenia na proste riffy.
 
przykład 3:
Zamiast pauz zagrajcie lekko stłumioną, pustą najgrubszą strunę E, a tam, gdzie pojawiają się nutki, zagrajcie już nietłumiony dźwięk G (na 3 progu). Z odrobiną przesteru zabrzmi to tak:
 
przykład 4:
Poniżej riff oparty o męczoną w tym materiale rytmikę. Pierwsze trzy takty to właśnie zagrane wartości 1, 2i. Dopiero w ostatnim mamy kontrapunkt - inną rytmikę, która zamyka frazę:
 
Można też zagrać tu tzw. nutę pedałową - wszystkie pauzy zastępując stłumioną, pustą struną E. W tym przypadku, ze względu na brzmienie, kostkowałbym już wszystko z góry:
 

 
* Do celów dydaktycznych polecam 2 rzeczy. Pisanie własnych przykładów (w nutach) i analizowanie pod względem rytmu, rzeczy, które już graliście.
 


 
pozdr, Maciek
 

<< poprzednia   - - -   następna >>