[rzooff warsztaty] RYTM 2 - PRAWA RĘKA - opracował - Maciej Nowak - rzooff@4me.pl

Po teoretycznym wstępie, zabieramy się do ćwiczeń praktycznych.
Ćwiczymy powoli (zaczynajcie nie szybciej niż w tempie 60 bpm). Tylko wtedy można nad wszystkim zapanować i precyzyjnie zagrać. Dobrze jest na początku liczyć sobie na głos: 1 i 2 i 3 i 4 i...
 

prawa ręka

 
Podstawową sprawą jest opanowanie pracy prawej ręki tak, by "działała" ona stale w danym podziale rytmicznym. Chodzi o to, by niezależnie od tego jaką frazę gramy, prawa ręka poruszała się w równym rytmie w górę i w dół.
Impuls napędowy wychodzi z przedramienia, ale rusza się ono tylko nieznacznie. Ten ruch powoduje "rozbujanie" nadgarstka, który wykonuje całą resztę roboty. Przypomina to trochę ćwiczenia rozluźniające (ale nadgarstek ma być właśnie rozluźniony).
UWAGA! Tak naprawdę mniej machamy nadgarstkiem, a bardziej obracamy (w osi przedramienia) i w ten sposób miękko "zamiatamy" struny:
 
     
 
* Zwróćcie uwagę, że przy opisanym obracaniu nadgarstka, kostka przechyla się. W efekcie ułatwia to "zsuwanie się" jej po strunach w danym kierunku.
 
I dokładnie to samo z innego punktu widzenia:
 
     
 
* Tutaj widać dwie rzeczy. Jedyny punkt podparcia ręki to przedramię w okolicy łokcia. Druga sprawa - do machania kostką nie potrzeba wiele ruchów ręki. Wystarczy dobrze podziałać nadgarstkiem.
* Opisana zasada jest podobna także przy graniu bez kostki.
 

 
Na razie zajmiemy się podziałem ósemkowym.
W efekcie wyjdzie tak, że pełne wartości taktu (1, 2, 3, 4) wypadną na ruch ręki z góry (do dołu). Natomiast wszystkie "i" będą grane z dołu (do góry):
 
 
Ręka chodzić ma dokładnie tak samo niezależnie od tego, czy daną wartość mamy zagrać (nuta) czy też nie (pauza). W tym drugim przypadku wykonujemy po prostu "pusty" ruch - prowadzimy kostkę nad strunami, nie uderzając w nie:
 
* Pilnujcie się, żeby podczas ćwiczeń w żadnym momencie nie zatrzymywać ręki!
 

ćwiczenia

 
Postarajcie się najpierw zagrać przykład, odczytując nuty (choćby wystukując rytm palcem na stole). Dopiero później, dla sprawdzenia, posłuchajcie plików audio.
Oczywiście chodzi o to, by te 1-taktowe frazy umieć zapętlić. Należy je grać bez przerwy w kółko (w plikach audio są zwykle 4 powtórzenia).
 
W poniższych przykładach słychać:
  G (G dur)
 
przykład 1:
Najprostsze ćwiczenie, które da nam podstawę do dalszej nauki. Gramy wszystkie ósemki w takcie, uderzając je naprzemiennie - raz z góry, raz z dołu:
 
Jeśli trudno Wam z metronomem wyczuć, gdzie grać "i", to proponuję taką metodę:
Gramy ćwierćnuty równo z klikiem, uderzając wszystko tylko z góry. Potem, praktycznie nic nie zmieniając, przy powrocie ręki, po prostu zahaczamy o struny - automatycznie powinniście trafić dokładnie tam gdzie trzeba :)
 
przykład 2:
Teraz omijamy co drugie uderzenie - gramy tylko pełne wartości (bez "i"):
 
* W struny uderzamy tylko z góry. Gdy ręka wraca, nie zahaczamy o nie.
* Efekt będzie podobny do zagrania taktu ćwierćnutami.
 
przykład 3:
A tu odwrotnie - gramy same "i":
 
* W struny uderzamy, gdy ręka wędruje do góry. Natomiast w dół mamy tylko "puste" ruchy.
 

 
przykład 4:
Teraz gramy dwie wartości w takcie - wszystkie kombinacje z zagranym "1".
1, 1i:
 
1, 2:
 
1, 2i:
 
1, 3:
 
1, 3i:
 
1, 4:
 
1, 4i:
 
* Mimo odległości "graficznej", po zapętleniu ostatniej frazy, te 2 ósemki znajdą się bezpośrednio obok siebie.
 


 
pozdr, Maciek
 

<< poprzednia   - - -   następna >>