[rzooff warsztaty] ERGONOMIA 4 - ARTYKULACJA 1 - opracował - Maciej Nowak - rzooff@4me.pl

Artykulacja to po prostu sposób w jaki wydobywamy dźwięki. W tym materiale przedstawię Wam podstawowe i najprostsze formy tego zagadnienia - gliss oraz techniki hammer-on i pull-off.
 

gliss

 
Pierwsze zagadnienie to gliss zwane też pełniej glissando lub slide'm. Polega ono na zagraniu dźwięku i przesunięciu palca (wciąż dociskającego strunę) na nowe miejsce - w górę (z niższego dźwięku na wyższy) lub w dół (odwrotnie).
 
Gliss w górę zabrzmi tak:
 
I poglądowe ilustracje:
   
 
Analogicznie zjazd w dół:
 
* Warto zwrócić uwagę, żeby grając pierwszy dźwięk (startowy) i potem docelowy, trafić palcem blisko progu.
 

hammer-on / pull-off

 
Muzycznie chodzi o zagranie rzeczy bardzo podobnej jak przy gliss'ie - dźwięków wydobywanych tylko lewą ręką. Mamy tu dwie oddzielne techniki, które często nazywa się (nie do końca prawidłowo) technikami "legato":
 
hammer-on
stosujemy, gdy drugi dźwięk ma być wyższy. Wtedy pierwszy gramy normalnie (prawą ręką), a potem energicznie stawiamy odpowiedni palec w zadanym (docelowym) miejscu:
 
   
 

 
pull-off
zagramy, by otrzymać drugi dźwięk niższy. Znów pierwszy dźwięk gramy normalnie, a potem zrywamy palec ze struny, jednocześnie wprawiając ją w drganie. Oczywiście przedtem należy ustawić "wcześniejszy" palec na odpowiednim miejscu:
 
   
 
* Ważne jest, żeby przy zerwaniu palec nie szedł pionowo do góry. Zrywamy go w dół, co powoduje szarpnięcie struny - dopiero wtedy drugi dźwięk zacznie grać!
 

 
Można obie te techniki połączyć i grać na przemian hammer-on i pull-off. W efekcie uzyskamy tryl - grając prawą ręką tylko pierwszy jego dźwięk:
 
 
Tak mniej więcej wygląda ruch palca podczas grania tej figury:
 
I to samo na zdjęciach:
           
 

podsumowanie

 
Techniki omówione powyżej (gliss i hammer-on/pull-off) można z powodzeniem łączyć:
 
przykład:
 
 

 
Koniecznie poćwiczcie te elementy. Są dość proste do wykonania, a bardzo wzbogacają brzmieniowo grane na gitarze frazy. Poza tym ich dobre opanowanie daje sporo swobody przy graniu szybszych fraz (nie ma konieczności kostkowania wszystkich dźwięków) oraz przy przemieszczaniu się wzdłuż gryfu (gliss pozwala płynnie zmienić pozycję ręki).
 


 
pozdr, Maciek
 

<< poprzednia   - - -   następna >>