[rzooff] Basowy - FRAGMENTY - opracowali - Maciej Nowak i Michał Przybyła - rzooff@4me.pl

Poniżej znajdują się fragmenty "powycinane" z kilku moich lekcji (z pierwszej połowy kursu). Właśnie w takiej formie uczestnicy otrzymują materiały kursowe. Większość przykładów można także usłyszeć (midi, mp3). Wszystkie komentarze, obrazki i pliki muzyczne są mojego autorstwa - włożyłem w to sporo pracy, wiec bardzo prośże o ich nie powielanie.


podstawy


Kciuk opieramy na przetworniku.
Palce nad strunami, już przygotowane do gry.
Zwróćcie uwagę, żeby gitarę mięć na takiej wysokości, aby cała ręka była wygięta w jak najplenniejszy sposób. Całość (wraz z palcami) ma tworzyć równomierny łuk. Walczcie z wszelkimi napięciami, ostrymi załamaniami wspomnianego "łuku".
Oto ustawienie prawej ręki do gry "klasycznej" - palcami:
 
      
 
 
Starajcie się uderzać w taki sposób, by po "zahaczeniu" właściwej, granej struny, palec lądował na strunie następnej (taki zabieg nie dotyczy oczywiście struny najgrubszej):
 
1   2



C-moll (będzie różnił się tylko tercją)
Za prymę podstawiamy C, więc dalej mamy:
tercja mała (C -> Eb = 3 półtony) -> Eb (3m)
kwinta (C -> G = 7 półtonów) -> G (5)



Tak to będzie wyglądało na gryfie:
- gdy prymę gramy na strunie E


artykulacja i technika


przykład:
Tutaj gliss jest formą przednutki - w zapisie jest ona oznaczona jako skreślona. Teoretycznie nie ma długości trwania. W praktyce przednutka jest po prostu możliwie najkrótsza:
Em



przykład:
Teraz pogramy martwe nuty - zarówno kciukiem jak i podrywając struny:
               D7



 
przykład:
Omawiany "patent" wykorzystany w praktyce może brzmieć tak:
                 Em7         Dmaj7   Gmaj7      Cmaj7           Bm7     Fm7-/5-    


rytmy


przykład:
Teraz połączymy akcentowanie z graniem triol:



clave jednotaktowe
Kolejna odmiana podstawowego rytmu.
Tym razem, zgodnie z nazwą, fraza jest jednotaktowa... ale nie do końca. Otóż mamy tu akcent na środkową nutkę, ale w co drugim takcie - reszta dźwięków powinna być zagrana stłumiona (czyli wyraźne staccato). W efekcie będzie tak:
Amaj
 
* Rytm jest prosty, ale niezwykle "skuteczny" - jeden z najbardziej "zażerających" i jednocześnie baza dla ogromnej ilości innych rytmów i groove'ów.



tumbao
W tym przypadku omijamy "raz". Fraza rytmiczna jest jednotaktowa, ale melodyczna już dwutaktowa (to częsty zabieg wzbogacający groove):
D7
 
* Zwróćcie uwagę na zastosowany tu zabieg rytmiczno-harmoniczny: nie zaczynamy na "raz" -> nie zaczynamy od prymy.
* Mała wskazówka: Gdy macie do zagrania 2 dźwięki na sąsiednich strunach na tym samym progu - grajcie je dwoma rożnymi palcami. Chodzi o to, żeby nie dociskać jednym palcem 2 strun, gdyż to spowoduje zagranie dwudźwięku, zamiast dwóch dźwięków :)


groove


przykład:
Znów startujemy z przedtaktu, czyli grając dalej nie "zapętlimy" już 1 taktu:
                                                      Bm7
 
         E7                                                  Dmaj




pozdrawiam, Maciek